Najczęściej zadawane pytania
Ostatnio dodane
Travian Answers
Zacznijmy od Twojego pytania
Wyszukaj odpowiedzi na pytania
Aby odnaleźć odpowiedź, wybierz kategorię główną, a następnie podkategorię, spośród tych, które pokażą się niżej. Jeśli nie znajdziesz tego, co Cię interesuje, możesz skontaktować się z nami (informacja niżej).
Mam pytanie o...
Szukaj po słowie kluczowym
Możesz łatwo odnaleźć potrzebne Ci informacje, jeśli będziesz szukać po słowach kluczowych. Na przykład: czy wiesz, jak burzyć budynki? Zacznij pisać „burzyć” i obserwuj pojawiające się podpowiedzi.
Szukaj na mapie serwisu
Być może wolisz szukać na mapie serwisu, podobnej do tych, które znasz z innych stron www. Nie ma sprawy, jeśli to Ci odpowiada, korzystaj z naszej mapy.
Jednostki - Szkolenie i dowodzenie
Instrukcja poniżej wyjaśnia, jak i gdzie szkolić różne rodzaje jednostek wojskowych oraz jak mądrze wykorzystywać ich umiejętności.
Szkolenie różnych jednostek wojskowych
Podstawowe jednostki
Obiektem o strategicznym znaczeniu w każdej wiosce jest Miejsce zbiórki, gdzie można kontrolować wojsko pochodzące z tej osady i stacjonujące w niej. Dopiero po jego wybudowaniu możliwe jest postawienie Koszar, w których można zlecić wyszkolenie pieszych jednostek wojskowych.
Podstawowe jednostki | ||
![]() |
Legionista | Rzymianie |
![]() |
Pałkarz | Germanie |
![]() |
Falangita | Galowie |
Inne jednostki, czyli jak działają badania
Aby wyszkolić jednostki inne niż podstawowe, należy:
- spełnić wymagania zawarte w instrukcji przy opisie danej jednostki (posiadać w osadzie budynki na odpowiednich poziomach);
- przeprowadzić badania w Akademii (w tym budynku można również sprawdzić czas trwania oraz koszt badania nowych jednostek);
- wyszkolić nowe jednostki w odpowiednim dla nich budynku (są to Koszary, Stajnia lub Warsztat).
Wskazówka: Badania muszą zostać przeprowadzone w każdej osadzie od nowa. Jeśli wioska zostanie podbita, wszystkie badania będzie trzeba wykonać ponownie.
Koszary
Tutaj można wyszkolić piechotę. Im wyższy poziom tego budynku, tym szybciej jednostki są rekrutowane. Aby trenować bardziej wyspecjalizowane jednostki, należy zbadać je w Akademii.
Inne jednostki piechoty | ||
![]() |
Pretorianin | Rzymianie |
![]() |
Centurion | |
![]() |
Włócznik | Germanie |
![]() |
Topornik | |
![]() |
Zwiadowca | |
![]() |
Miecznik | Galowie |
Stajnia
Tutaj można wyszkolić kawalerię. Im wyższy poziom tego budynku, tym krócej trwa szkolenie. Aby rekrutacja danej jednostki była dostępna, trzeba przeprowadzić odpowiednie badania w Akademii.
Jednostki kawalerii | ||
![]() |
Equites legati | Rzymianie |
![]() |
Equites imperatoris | |
![]() |
Equites caesaris | |
![]() |
Paladyn | Germanie |
![]() |
Germański rycerz | |
![]() |
Tropiciel | Galowie |
![]() |
Grom Teutatesa | |
![]() |
Jeździec druidzki | |
![]() |
Haeduan |
Warsztat
Tutaj można zlecić konstrukcję machin oblężniczych. Najpierw należy opracować projekty w Akademii. Im wyższy poziom Warsztatu, tym więcej ma pracowników i budowa machin jest szybsza.
W Warsztacie można szkolić dwa rodzaje machin oblężniczych:
- Tarany - mogą niszczyć fortyfikacje (Mur obronny/Palisadę/Wał ziemny)
- Ogniste katapulty/Katapulty/Trebusze - mogą niszczyć budynki oraz pola surowców w osadzie (osadę, w której został zburzony Pałac lub Rezydencja można przejąć, o ile nie jest stolicą).
Machiny oblężnicze | ||
![]() |
Taran | Rzymianie |
![]() |
Ognista katapulta | |
![]() |
Taran | Germanie |
![]() |
Katapulta | |
![]() |
Taran | Galowie |
![]() |
Trebusz |
Uleszanie jednostek
Jednostki można wyposarzyć w lepszą broń i bardziej wytrzymałe zbroje. W tym celu mależy wybudować Warsztat płatnerza i następnie dokonać ulepszeń wybranych jednostek.
Ekspansja
Istnieją dwa rodzaje jednostek cywilnych, dzięki którym królestwo może zostać powiększone o nowe osady. Są to Osadnicy i Administratorzy.
Osadnicy
- Mogą zakładać nowe osady na pustych polach mapy. W nowo powstałej wiosce automatycznie zostaje wzniesiony tylko Główny budynek - dokładnie tak, jak w przypadku pierwszej osady.
- Nie trzeba ich badać w Akademii.
Więcej informacji o zakładaniu osad znajdziesz w Nowa osada.
Administratorzy (Konsul/Wódz/Herszt)
- Po zburzeniu Pałacu lub Rezydencji, Administrator wygłasza mowę przed mieszkańcami osady, która prowadzi do obniżenia zadowolenia w wiosce. Kiedy zadowolenie spadnie do 0, mieszkańcy danej osady decydują się przyłączyć do królestwa agresora
- należy ich zbadać w Akademii; badania te są bardzo drogie.
Osadnicy i Administratorzy są szkoleni w Pałacu lub w Rezydencji. Aby móc wyszkolić jednostki potrzebne do założenia lub przejęcia innej osady (czyli 3 Osadników lub Administratora), osada musi mieć prawo do ekspansji. Otrzymuje je na 10. i 20. poziomie Rezydencji lub na 10., 15. i 20. poziomie Pałacu.
Jak łatwo policzyć, Rezydencja umożliwia wyszkolenie maksymalnie 2, a Pałac maksymalnie 3 Administratorów lub odpowiednio - 6 i 9 Osadników.
Wyjaśnienie, jak mowy Administratorów wpływają na zadowolenie w podbijanych osadach znajduje się w Podbijanie osad.
Oprócz tego do założenia lub przejęcia innej osady wymagana jest odpowiednia liczba punktów kultury.
Aby dowiedzieć się, czy istnieje możliwość założenia lub podbicia kolejnej osady na danym poziomie Pałacu lub Rezydencji, należy sprawdzić liczbę osad już założonych/podbitych z danej wioski. Można to zrobić po wejściu do tych budynków w zakładce „Ekspansja”.
Jednostki cywilne | ||
![]() |
Konsul | Rzymianie |
![]() |
Osadnik | |
![]() |
Wódz | Germanie |
![]() |
Osadnik | |
![]() |
Herszt | Galowie |
![]() |
Osadnik |
Obrona
Niektóre jednostki, np. Legionista*, Pretorianin – Rzymianie; Włócznik, Paladyn – Germanie; Falangita i Jeździec Druidzki – Galowie, ze względu na ich cechy, traktowane są jako jednostki typowo defensywne. Ich umiejętności wykorzystywane są przede wszystkim w trakcie walki obronnej. Niektóre lepiej radzą sobie w walce z piechotą, inne - z kawalerią, dlatego dopiero posiadanie zróżnicowanych typów jednostek defensywnych pozwala skutecznie obronić się przed chciwym najeźdźcą.
Podczas ataku wszystkie jednostki znajdujące się aktualnie w osadzie biorą udział w walce obronnej. Można wesprzeć inną osadę (swoją lub sojusznika) przez wysłanie wojska jako posiłki. Należy jednak pamiętać, aby wyruszyło w drogę dostatecznie wcześnie, by dotrzeć do celu przed napastnikiem. Zebranie jednostek defensywnych (tzw. postawienie deffa) przed spodziewanym atakiem jest doskonałą drogą do odparcia go z minimalnymi stratami.
Zbroje jednostek defensywnych mogą zostać ulepszone w Warsztacie płatnerza.
Atak
Wybrane jednostki (Legionista*, Centurion, Equites imperatoris, Equites caesaris – Rzymianie; Pałkarz, Topornik, Germański rycerz – Germanie; Miecznik, Grom Teuatatesa, Haeduan – Galowie) postrzegane są jako jednostki typowo ofensywne. W trakcie szkolenia ćwiczone są w taktykach ofensywnych, dzięki czemu stają się niezwykle skuteczne w ataku. Ubocznym efektem w większości przypadków jest brak wyszkolenia defensywnego, przez co jednostki te są mało przydatne w obronie osady.
Broń tych jednostek może zostać ulepszona w Warsztacie płatnerza (zawsze w osadzie, w korej zostałt wyszkolene).
Gra pozwala także na atakowanie zastępców. W takim wypadku atak trzeba jednak dodatkowo potwierdzić. Zasady gry zabraniają działania na niekorzyść konta zastępowanego, ale niekiedy atak można wykorzystać jako sposób na szybsze przeniesienie surowce. Zawsze należy to najpierw skonsultować z właścicielem konta.
W grze występuje limit ruchów wychodzących i wynosi on 10 000 ruchów wychodzących dla jednego konta.
Istnieją różne sposoby atakowania: grabież, atak „normalny” i atak wywiadowczy.
Grabież
Najczęściej wybierany, w celu ograbienia przeciwnika z jego surowców, typ ataku. Dochodzi tylko do krótkiego starcia między wojskami napastnika i obrońcy, po czym napastnicy zabierają surowce i uciekają.
Istnieje małe prawdopodobieństwo, że w trakcie grabieży napastnik straci wszystkie swoje jednostki, dlatego ten typ walki jest często wykorzystywany przez graczy, którzy chcą zadać jak największe straty swojemu wrogowi, nie tracąc jednocześnie całego swojego wojska.
Jednostki uchodzące za najlepszych grabieżców:
- galijski Grom Teutatesa, który wyróżnia się swoją szybkością;
- germański Paladyn, który dzięki wytrzymałym koniom potrafi przenosić największe ilości surowców;
- rzymski Equites imperatoris, znany ze swojej niezwykłej szybkości oraz możliwości transportowania imponujących ilości surowców.
Często postrzegany jako jeden z lepszych grabieżców jest również Pałkarz. Koszt szkolenia Pałkarza jest bardzo mały, co w połączeniu z umiejętnościami oraz możliwościami transportowania znacznych ilości surowców sprawia, że inwestycja w ten typ jednostki bardzo szybko się zwróci, a decyzja wyszkolenia kolejnej nie będzie złą.
Mimo że Paladyn nie jest jednostką typowo ofensywną, to ilość surowców, jakie jest w stanie zagrabić, jest równie wartościowa dla tego typu ataków, co prędkość Gromów Teutatesa. Jako jednostki konne, mogą na początku rozgrywki służyć również w walce przeciw Pałkarzom, którzy są bezradni wobec atakującej kawalerii.
Atak „normalny”
Tak jak w przypadku grabieży, podczas tego typu ataku jednostki napastnika plądrują magazyny. Jednak jeżeli napotkają opór, bitwa będzie trwała, dopóki jedna ze stron nie straci wszystkich jednostek. Główne cechy tego typu ataku:
- walka trwa, dopóki jedna ze stronie nie zostanie zwyciężona;
- jeśli przynajmniej jedna jednostka napastnika przetrwa walkę, uwolni zaprzyjaźnionych wojaków z pułapek;
- niszczone są fortyfikacje lub budynki w osadzie oraz poza nią (przez tarany lub katapulty);
- jeśli Pałac/Rezydencja zostanie zniszczona, a w walce bierze udział Administrator, wygłasza on swoją mowę do mieszkańców osady.
W czasie ataku normalnego wsparcie dla piechoty oraz kawalerii stanowią Tarany. Głównym zadaniem tych machin oblężniczych jest zniszczenie fortyfikacji (Muru obronnego/Wału ziemnego/Palisady) w atakowanej wiosce. Ułatwia to walkę jednostkom wojskowym, a nawet może przeważyć szalę zwycięstwa.
Atak wywiadowczy
Następuje zawsze zamiast normalnej bitwy, jeśli wysłani zostaną zwiadowcy (Rzymianie: Equites legati, Germanie: Zwiadowca, Galowie: Tropiciel) na atak normalny lub grabież (w tym przypadku nie ma to znaczenia).
Szpiedzy potrafią poznać dokładny stan Magazynów i Spichlerzy we wrogiej osadzie, zobaczyć wszystkie jednostki w niej stacjonujące, a nawet sprawdzić poziomy fortyfikacji i budynków obronnych. Jednostki szpiegowskie muszą jak najszybciej opuścić wrogą wioskę, dlatego w zależności od potrzeb można im zlecić wykonanie jednego z dwóch zadań:
- zliczenie jednostek stacjonujących w osadzie oraz stanu magazynów,
- zliczenie jednostek stacjonujących w osadzie oraz sprawdzenie poziomu fortyfikacji i budynków obronnych.
Jeśli obrońca ma w osadzie swoich wywiadowców, część bądź wszyscy szpiegujący mogą zostać zabici, a władca danej osady otrzyma raport na ten temat. Jeżeli przynajmniej jeden zwiadowca napastnika przeżyje, dostarczy on raport z informacją na temat sytuacji w danej osadzie.
Szpiedzy działający w obronie nigdy w takich sytuacjach nie giną.
Aby wykryć obcy wywiad w osadzie, należy posiadać przynajmniej kilku szpiegów (5-30) w każdej z wiosek. Szczególnie dobrze zabezpieczone powinny być osady będące stolicą, miejscem szkolenia dużej armii ofensywnej oraz wioski z dziewięcioma i piętnastoma polami zboża - aby uniknąć szkodliwego dla ich właściciela wycieku ważnych informacji.
* Legionista jest jednostką uniwersalną i to od gracza zależy, jak wykorzysta jej umiejętności.
Na początku gry jest jedyną jednostką Rzymian, która może atakować, więc jest „typowo” ofensywny. W miarę upływu czasu gracz może szkolić doskonalsze jednostki ofensywne, wobec których umiejętności Legionisty są nikłe. W późnym okresie gry Legionista jest więc jednostką typowo defensywną, dlatego warto doskonalić jego umiejętności w Warsztacie płatnerza.